
BMW od dłuższego czasu spogląda z wielkim zainteresowaniem w kierunku ogniw wodorowych. Tego rodzaju napęd może bowiem znakomicie sprawdzić się w przypadku samochodów, ponieważ jest nie tylko wydajny, ale i ekologiczny. Ostatnio na drogach pojawiło się BMW X5 z ogniwami wodorowymi, które przechodzi liczne testy potwierdzające walory tego napędu.
Wodór od dawna jest uznawany za paliwo przyszłości, również w motoryzacji. Z tego też względu coraz więcej producentów samochodów podejmuje prace i testy nad wdrożeniem napędu opartego o ogniwa wodorowe do swoich pojazdów.
BMW wraz z Hydrogen NEXT testuje obecnie model X5 napędzany ogniwami wodorowymi. Próby te mają na celu przede wszystkim sprawdzenie możliwości samochód przed krótkoseryjną produkcją. Premiera wodorowej wersji X5 zaplanowana została na koniec 2022 roku. Nie jest to jednak pierwsze podejście BMW do tego rodzaju napędu. W 2005 roku zaprezentowano bowiem model Hydrogen 7 wyposażony w dwunastocylindrowy silnik benzynowy przystosowany do zasilania wodorem.
Przedstawiciele BMW postrzegają ogniwa wodorowe jako znakomitą alternatywę dla silników elektrycznych, które w ostatnich latach zyskują na popularności. Przede wszystkim mogą one znaleźć zastosowanie w dużych samochodach, które projektowane są z myślą o pokonywaniu dużych odległości. To także znakomita propozycja dla osób, które nie mogą liczyć na miejsce ładowania na osiedlowym garażu. Stąd też rozwój tej technologii ma dla BMW niebagatelne znaczenie.
Przygotowanie nawet krótkoseryjnej produkcji samochodu wymaga przejechania setek tysięcy kilometrów w celu sprawdzenia wielu jego parametrów. Wszystko po to, aby jak najlepiej sprostać oczekiwaniom klientów.
Aby samochód sprawdzał się lepiej w warunkach codziennej eksploatacji, zmodyfikowano systemy elektroniczne odpowiadające za sterowanie układem napędowym. Ponadto test takich elementów jak ogniwa paliwowe, zbiorniki wodoru, akumulator buforowy oraz centralny sterownik pojazdu ma na celu ich sprawdzenie w kontekście wydajności, bezpieczeństwa, komfortu i niezawodności.
Hasłem reklamowym BMW jest od lat „radość z jazdy”. Czy samochód napędzany ogniwami wodorowymi może sprawiać przyjemność podczas prowadzenia? BMW udowadnia, że jak najbardziej jest to możliwe.
Napędzane ogniwami wodorowymi X5 oddaje do dyspozycji kierowcy 374 KM (275 kW). Energia elektryczna powstaje w wyniku reakcji chemicznej pomiędzy wodorem a tlenem. W ten generowana jest moc na poziomie 170 KM. Samochód wyposażony został również w akumulator buforowy, który magazynuje energię wykorzystywaną na przykład podczas wyprzedzania oraz dynamicznego wyprzedzania. W takim wypadku moc wzrasta do 374 KM, co odpowiada parametrom typowego dla BMW rzędowego silnika sześciocylindrowego.
Jazda samochodem z ogniwami wodorowymi odbywa się w ciszy, a więc warunkach, które zarezerwowane są dla aut spalinowych najwyższej klasy. Brak odgłosów oraz wibracji to dla wielu osób duża zaleta, szczególnie w dalekich podróżach.
Należy również zwrócić uwagę, że energia elektryczna jest również odzyskiwana podczas hamowania oraz toczenia dzięki systemowi rekuperacji. Natomiast zbiorniki mieszczą 6 kg wodoru. Wykonano je z tworzywa sztucznego, a ponadto wzmocniono włóknem węglowym. Wodór przechowywany jest pod ciśnieniem 700 barów, zgodnie z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa.
AutoVIPek
Tagi: BMW, motoryzacja, ogniwa wodorowe, wodór
Dodaj komentarz