Logo strony
Logo strony
PKN ORLEN

PKN ORLEN stawia na technologię wodorową
Opublikowano: 30 kwietnia 2021

PKN ORLEN podpisał list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe z Gminą Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile, a także z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej. Efektem działań prowadzonych w ramach tych porozumień ma być m.in. stworzenie infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej. Rozwój przyjaznych środowisku technologii wodorowych wpisuje się w strategię ORLEN2030 zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych.

– Zdajemy sobie sprawę z dynamicznych zmian zachodzących na rynku paliw. Traktujemy je jako wyzwania, ale też szanse, które w pełni zamierzamy wykorzystać. W strategii ORLEN2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, ponieważ jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady chcemy zbudować pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, osiągając wymierne korzyści biznesowe. Wymiana informacji z partnerami pozwala nam lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

List intencyjny podpisany przez PKN ORLEN z Gminą Miastem Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile zakłada wspólne działania związane z rozwojem ekologicznego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe w subregionie pilskim. Współpraca w podobnym zakresie planowana jest również z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej.

PKN ORLEN wcześniej podpisał porozumienia o współpracy także z innymi samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

Koncern jest także w trakcie wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, który na początku będzie produkował około 170 kg, a docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. W ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. PKN ORLEN rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Pod koniec ubiegłego roku na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych. PKN ORLEN posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich niemieckich stacjach paliw „star-Grupa ORLEN”, a wkrótce będzie dysponował także trzema punktami na czeskich stacjach „Benzina – Grupa ORLEN” – w Pradze, Litvinowie i Brnie, na których trwa już ich budowa. Ponadto w planach jest powstanie kolejnych stacji wodorowych w Czechach – w Pilźnie i w Pradze, na autostradzie D10.

Tagi: , , , , , , , , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Liczba komentarzy: 4 komentarze
  • Artur Tarn pisze:

    Nie podają skąd pozyskują ten wodór. Chyba nie z hydrolizy wody?

  • Mateusz Zimmermann pisze:

    Według mnie błąd. Orlen powinien skupić się na paliwach syntetycznych i pozyskiwaniu ich z węgla.

  • Franek Angelico pisze:

    O wodorze jako paliwie mówiło się głośno 40 lat temu. Problemem było to że b. łatwo wybucha i samochód z butlą wodoru = bomba. Może ktoś wie jak rozwiązano ten problem?

  • Sławek Karcz pisze:

    Stosuje się dużo bezpieczniejsze zbiorniki niż te chociażby zainstalowane przy LPG – zbiorniki na wodór są wykonane wewnątrz z warstw aluminium i/lub stali, ale z zewnątrz zbiorniki są oblane tworzywami kompozytowymi, które zapewniają bardzo wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne, temperaturę a także mają bardzo niewielką masę. Dalej wodór ze zbiornika jest dostarczany do ogniw paliwowych, jednakże na tym etapie jest mieszany z powietrzem, w odpowiednich proporcjach wodoru do tlenu znacznie traci się właściwości wybuchowe wodoru. Później, gdy wodór dotrze zmieszany z tlenem do ogniwa dostarczany jest impuls elektryczny, który powoduje reakcję wodoru z tlenem, a dzięki rozbiciu wodoru na protony i elektrony, pierwsze wydostają się z ogniwa przez katodę do powietrza, a drugie, zewnętrznym obwodem do katody, co powoduje wytworzenie energii elektrycznej i ciepła, a produktem ubocznym jest woda.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

Rowery napędzane wodorem – ekologiczna...

W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej oraz coraz większych wyzwa...
Grzegorz Putynkowski

Wodorowe Magazyny Energii jako Klucz do Rewol...

Dynamiczny rozwój energii odnawialnej, szczególnie fotowoltaiki, stawi...
Wodorowa Koparka

Wodorowa Ewolucja w Budownictwie – Koparka Hy...

Branża budowlana wchodzi w nową erę, gdzie innowacje technologiczne łą...

Wydarzenia

23-25 kwietnia 2025

Katowice