Światowa gospodarka stoi przed ogromnym wyzwaniem. Jednym z nich jest rozwój paliw alternatywnych. Od kilku lat jest to również cel grupy LOTOS. Wodór może mieć dla nas strategiczne znaczenie w przyszłości, dlatego spółka stara się być na bieżąco ze światowymi trendami.
Jeśli mówimy o produkcji wysokiej jakości paliw silnikowych, nie możemy zapomnieć o wodorze. Jest on podstawowym produktem w nowoczesnych rafineriach. Wśród ekspertów uważany jest za paliwo przyszłości. Dlatego też to właśnie on może odegrać znaczącą rolę w rozwoju paliw alternatywnych.
Z dużych perspektyw związanych z wodorem zdaje sobie sprawę LOTOS. Grupa zadeklarowała chęć rozwoju tej gałęzi przemysłu. W tej chwili rafineria w Gdańsku produkuje wodór z gazu ziemnego, ale w zanadrzu ma pomysł na rozpoczęcie produkcji czystego wodoru w procesie elektrolizy wody oraz biowodoru, wytwarzanego w procesach fermentacji odpadów roślinnych.
Zielony wodór to przyszłość dla grupy LOTOS. Za kilkanaście lat paliwa węglowodorowe będą mniej popularne, dlatego trzeba zawczasu obrać alternatywny kierunek. W 2020 roku podjęto pierwsze decyzje dotyczące programu inwestycyjnego, którego celem jest budowa wielkoskalowej inwestycji do produkcji zielonego wodoru. Decyzje co do dalszych szczegółów realizacji tego programu powinny zapaść w II połowie 2021 r.
Unia Europejska coraz większy nacisk kładzie na projekt dotyczący Zielonego Ładu. Źródła odnawialne oraz szeroko pojęta ekologia to coraz ważniejsze tematy w dzisiejszym świecie.
Wodór, który powstaje w procesie elektrolizy, czyli rozkładu wody przy użyciu energii elektrycznej. Do jego produkcji można użyć energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, dzięki czemu zostałby spełniony warunek narzucony przez Unię Europejską. Taki wodór zostałby bowiem sklasyfikowany jako wodór zielony. To również umożliwiłoby wytwarzanie bardziej ekologicznych paliw.
W ramach Green H2 powstać ma wielkoskalowa instalacja złożona z elektrolizerów, magazynów wodoru i ogniw paliwowych lub ewentualnie turbin wodorowych, zarządzanych przez innowacyjne oprogramowanie. Celem jest produkcja zeroemisyjnego wodoru na potrzeby rafinerii przy jednoczesnym wspieraniu polskiego systemu elektroenergetycznego na zasadzie elektrowni szczytowo-pompowej.
W tym przypadku szczególne znaczenie zyskuje nadmorska lokalizacja rafinerii. Dzięki specyficznej strukturze geologicznej pozwala ona na magazynowanie wodoru w kawernach solnych, a następnie wykorzystanie go do produkcji energii w okresach zwiększonego zapotrzebowania.
Grupa LOTOS nie skupia się jednak na wyłącznie jednym obszarze. Kolejnym elementem strategii jest paliwo LNG, czyli gaz ziemny. Grupa LOTOS, LOTOS Paliwa i Remontowa LNG Systems podpisały umowę na budowę pilotażowej stacji dokującej LNG. Ponownie kluczową rolę odegra Gdańsk, ponieważ powstanie ona przy obwodnicy tego właśnie miasta.
Stacja umożliwi tankowanie pojazdów LNG oraz CNG. W przyszłości stacja ma pełnić również funkcję bazy dla wirtualnych rurociągów LNG, stanowiąc klucz do nowoczesnej dystrybucji tego paliwa na obszarze Polski i poza nią. Jak widać plany grupy LOTOS dotyczące rozwoju paliw alternatywnych są naprawdę ambitne.
Celem spółki jest rozwój paliw alternatywnych, również paliw żeglugowych. Po raz kolejny kluczową rolę odgrywa położenie terminala. Porty w Gdańsku oraz Gdyni znajdują się w bliskiej odległości, dzięki czemu LOTOS uniknie problemów związanych z transportem. Spółka zamierza wykorzystać sprzyjające warunki, co potwierdza decyzja o budowie terminala LNG małej skali w Gdańsku. Jego rolą byłoby stanowienie bazy przeładunkowej oraz logistycznej LNG.
Decyzje podejmowane przez LOTOS dotyczące rozwoju paliw alternatywnych wpisują się w światowe trendy. W ten sposób polska spółka może za kilkanaście lat w dalszym ciągu oferować usługi, na które będzie duże zapotrzebowanie. Gdy rynek dynamicznie się zmienia, ważne jest umiejętne dostosowywanie się do nowej rzeczywistości.
Andrzej Dworzański
Tagi: Green H2, Grupa LOTOS, LNG, LOTOS, paliwa, paliwa węglowodorowe, Remontowa LNG Systems, turbiny wodoroweNie tankuje na lotosie na Orlenie również
Dodaj komentarz