Jak podaje Reuters, światowi producenci statków intensyfikują prace nad stworzeniem najlepszej metody morskiego transportu wodoru. Wodór jest obecnie jednym z głównych kandydatów na paliwo alternatywne, które zastąpi stosowane obecnie źródła energii. Problem stanowi jednak jego transport. W przypadku ciekłego wodoru wymaga on utrzymywania temperatury niemal tak niskiej jak w przestrzeni kosmicznej.
Nic więc dziwnego, że głównym przedmiotem zainteresowań projektantów statków służących do transportu wodoru jest możliwość utrzymania w zbiornikach ekstremalnie niskiej temperatury. Prace nad stworzeniem metod transportu morskiego wodoru trwają już od lat. Znaczne ilości wodoru muszą być bowiem dostarczane wielkim zakładom przemysłowym, a zapotrzebowanie na gaz zwiększy się jeszcze w związku z prowadzoną przez wiele państw polityką zmniejszania emisji CO2.
Tworzenie statków do transportu skroplonego wodoru nie jest łatwe. Gaz ten wrze bowiem w temperaturze -253 stopni Celsjusza, to znaczy tylko o 20 stopni wyższej od zera absolutnego, czyli najniższej możliwej temperatury – zauważa Reuters. Dla porównania temperatura wrzenia LNG jest o 100 stopni Celsjusza wyższa niż wodoru.
Przewóz LNG również wymagał pokonania wielu barier technologicznych. Udało się to jednak i od kilku dekad skroplony gaz ziemny jest przewożony drogą morską. Obecnie – podaje Reuters – realizowane są przynajmniej trzy zaawansowane projekty zmierzające do stworzenia jednostek do komercyjnego przewożenia wodoru. W ciągu najbliższych trzech lat mają powstać statki na potrzeby Europy i Azji.
Japoński Kawasaki Heavy Industries zbudował już pierwszy na świecie statek przeznaczony do transportu wodoru. Przechodzi on właśnie testy a w ciągu najbliższych kilku miesięcy ma przewieźć pierwszy ładunek z Australii do Japonii. Posiada on zbiornik o pojemności 1,2 tysiąca metrów sześciennych z podwójnymi ścianami i izolowany próżnią. Statek używa oleju napędowego jako paliwa, ale producent zapowiada, że następne jednostki będą napędzane wodorem.
Nad własnym statkiem do transportu skroplonego wodoru pracują również Koreańczycy. Prace prowadzi Korea Shipbuilding & Offshore Engineering. Korea Południowa jest obecnie jednym z największych dostawców statków na świecie. Do budowy zbiornika na gaz tworzy się specjalną stal, nowe materiały izolacyjne, a także opracowano nowe techniki spawania.
W Europie pracami nad transportem wodoru drogą morską zajmują się Norwegowie. Wilhelmsen Group chce wdrożyć inną technologię, niż konkurencja. Transport odbywał się będzie w systemie ro-ro, co oznacza, że na statek trafić będą zbiorniki lub przyczepy przystosowane również do transportu lądowego. Pierwsza taka jednostka ma zostać zbudowana w pierwszej połowie 2024 roku i będzie stanowić element całego systemu dystrybucji wodoru w Norwegii – podaje Reuters.
Badania nad możliwością transportu wodoru prowadzą również inne podmioty. Kanadyjski Ballard Power Systems i Australijski Global Energy Ventures opracowują jeszcze inną technologię. By uniknąć konieczności przechowywania wodoru w ekstremalnie niskiej temperaturze, chcą go transportować w formie sprężonej, a nie skroplonej. Jednak wadą takiego rozwiązania jest mniejsza ilość transportowanego gazu, który w formie sprężonej ma znacznie większą objętość niż w formie ciekłej.
Budowa statków do przewozu wodoru wiąże się z ogromnymi kosztami. Napędza je system przechowywała gazu. Jest on znacznie droższy, niż w przypadku LNG. Producenci i armatorzy statków gotowi są je jednak ponosić, ponieważ przewidują, że zapotrzebowanie na wodór będzie znacząco rosnąć w najbliższych latach. Zapotrzebowanie to zależy jednak od wsparcia rządów dla popularyzacji wodoru jako alternatywnego paliwa.
Obecnie 30 państw na świecie, w tym Francja, Niemcy, Korea Południowa czy Australia stworzyło plany zwiększenia udziału wodoru jako alternatywnego paliwa. Wydatki na ten cel mają w sumie wynieść 300 miliardów USD do roku 2030. Pozwoli to wdrożyć setki innowacyjnych projektów służących realizacji wielu ambitnych planów. Budowa statków transportujących wodór umożliwi szybsze zwiększenie zastosowania tego paliwa w przemyśle ciężkim – twierdzi Reuters.
Chociaż tworzenie statków do transportu wodoru jest dopiero na wczesnym etapie, można się spodziewać, że w najbliższych latach technologia ta będzie ciągle rozwijana. Jej wdrażaniem w mniejszym lub większym stopniu zainteresowanych jest wielu producentów statków na świecie.
Wojciech Ostrowski – Źródło: Reuters
Tagi: dystrybucja wodoru, Korea, technologia, transport wodoru
Dodaj komentarz