Coraz większa presja na ograniczenie zużycia paliw kopalnych sprawia, że technologie wodorowe budzą rosnące zainteresowanie wśród firm i podmiotów zajmujących się przewozami autobusowymi na terenie miast. Również producenci autobusów inwestują w opracowanie nowatorskich konstrukcji umożliwiających przechodzenie na zasilanie wodorowe. Wśród uczestników wyścigu technologicznego znajdują się firmy Solaris i Autosan, które zaprezentowały swoje konstrukcje podczas tegorocznych XV Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach.
W październiku 2021 roku w Kielcach Solaris zaprezentował swój nowatorski model Solaris Urbino 12 hydrogen. Premiera autobusu miała miejsce na Globalnym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie w czerwcu 2019 r. Producent podaje, że zasięg pojazdu napędzanego silnikiem elektrycznym czerpiącym energię z ogniw paliwowych wynosi 350 km i jest to najbardziej zaawansowana technologicznie konstrukcja firmy. Jako paliwa użyto sprężonego wodoru, który magazynowany jest w zbiorniku na dachu. Napęd wspomagany jest też baterią
Jak czytamy na stronie internetowej Solaris Bus & Coach: Autobus charakteryzuje się niezwykle niskim poziomem hałasu oraz brakiem wibracji, zaś jedynym produktem reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym jest woda. Tankowanie do pełna trwa tylko kilka minut, co zapewni elastyczność operatorom transportu.
Autobus cieszy się rosnącym zainteresowaniem w Polsce i za granicą. Pojazdy mają trafić do Konina już w przyszłym roku. Już natomiast zostały dostarczone do klientów z Niemiec, Włoch i Holandii.
Konstrukcja z Sanoka zakończyła dopiero stadium testów i przeszła do procesu homologacji. Również ten pojazd zasilany jest przy pomocy ogniw paliwowych a zbudowany został na bazie autobusu elektrycznego z rodziny SANCITY. Swoją premierą miał podczas XV Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach, gdzie otrzymał wyróżnienie konkursowe w kategorii Autobusy. Także w tym pojeździe napęd wodorowy wspomagany będzie bateriami.
Konstrukcja z Sanoka ma być odpowiedzią producenta na projekt stworzenia Podkarpackiej Doliny Wodorowej.
zdjęcia: strony producenta
Dodaj komentarz