Grupa ORLEN otworzyła swoją drugą w Polsce, ogólnodostępną stację wodorową, zlokalizowaną w Katowicach przy ul. Murckowskiej 22, blisko wyjazdu na autostradę A4. Nowoczesny obiekt działa całodobowo i jest dostępny dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych wodorem – od samochodów osobowych po autobusy i ciężarówki.
Stacja jest częścią projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland, współfinansowanego ze środków CEF Blending Facility oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Paliwo wodorowe do katowickiej stacji pochodzi z HUBu wodorowego ORLEN we Włocławku, który działa od tego roku.
Stacja w Katowicach została przystosowana do obsługi różnych pojazdów. Posiada dwa dystrybutory – jeden o ciśnieniu 350 bar dedykowany autobusom oraz ciężarówkom, oraz drugi o ciśnieniu 700 bar dla samochodów osobowych. Wydajność stacji to imponujące 630 kilogramów wodoru dziennie, co wystarcza na zatankowanie około 20 autobusów i 5 samochodów osobowych w ciągu doby.
Jednym z najważniejszych atutów wodoru jest brak emisji zanieczyszczeń podczas jego spalania. Pojazdy napędzane wodorem emitują jedynie parę wodną, co stanowi istotny wkład w redukcję smogu i ograniczenie zmian klimatycznych. Ponadto, tankowanie samochodu wodorowego trwa zaledwie kilka minut, co jest znacznie szybsze niż ładowanie elektrycznych pojazdów bateryjnych.
Wodór, określany mianem paliwa przyszłości, jest pozyskiwany w różny sposób. Najbardziej ekologiczne rozwiązania obejmują produkcję wodoru poprzez elektrolizę z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, takich jak farmy wiatrowe i słoneczne. ORLEN inwestuje również w innowacyjne instalacje przetwarzające odpady komunalne na zero- i niskoemisyjny wodór.
Stacja w Katowicach to kolejny krok w realizacji ambitnych planów ORLEN. Grupa planuje wybudować ponad 100 wodorowych stacji tankowania do 2030 roku, które będą obsługiwać transport indywidualny, publiczny i towarowy w Polsce, Czechach i na Słowacji. Warto przypomnieć, że pierwsza ogólnodostępna stacja ORLEN w Polsce została otwarta w czerwcu tego roku w Poznaniu.
W ramach rozszerzenia projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland w kolejnych latach w Polsce powstaną nowe stacje w takich miastach jak Bielsko-Biała, Gorzów Wielkopolski, Wałbrzych, Kraków, Włocławek, Gdynia, Piła i Warszawa. W III etapie inwestycji zaplanowano budowę kolejnych 16 stacji wodorowych, a ORLEN zabezpieczył na ten cel rekordowe, bezzwrotne dofinansowanie unijne w wysokości 62 milionów euro.
ORLEN, wraz z międzynarodowym konsorcjum, realizuje również projekt HySPARK, który pozyskał blisko 9 mln euro z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Środki te posłużą m.in. do produkcji pojazdów wodorowych oraz ich testów na Lotnisku Chopina i w warszawskiej komunikacji miejskiej.
Grupa ORLEN konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji w transportu, udowadniając, że wodór to paliwo przyszłości, które łączy wysoką wydajność z troską o środowisko. Stacja w Katowicach to kolejny dowód na to, że transformacja energetyczna w Polsce jest już faktem, a inwestycje w wodór mogą zmienić oblicze współczesnego transportu.
zdjęcie: ORLEN
Tagi: Katowice, Orlen, stacja tankowania wodoru, tankowanie wodoru
Dodaj komentarz