Wodór jest postrzegany jako paliwo przyszłości do samochodów. Okazuje się jednak, że pierwiastek ten nadaje się również zasilania pociągów. Co więcej, pierwszy tego rodzaju skład wyjechał już na tory. Jego premiera odbyła się w 2022 roku.
Francuski koncern Alstom, który specjalizuje się w tworzeniu infrastruktury eneretycznej oraz transportowej, zaprezentował w 2022 roku pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorem. Maszyna ta nazywa się Coradia iLint i zadebiutowała w Czechach.
Do napędu wykorzystano ogniwa wodorowe. Rozwiązanie to stanowi gwarancję cichej i komfortowej eksploatacji dla wszystkich pasażerów. To jednak nie wszystko, albowiem maszyna działa w sposób bezemisyjny, co jest niezwykle przyjazne dla środowiska naturalnego.
Jak twierdzą twórcy pociągu wodorowego, może on z powodzeniem zastąpić składy napędzane silnikami Diesla, które wciąż kursują w wielu krajach, szczególnie tam, gdzie sieć trakcyjna nie jest dostatecznie rozwinięta. Zastosowanie ogniw wodorowych może więc korzystnie wpłynąć nie tylko na poprawę komfortu podróżowania, ale i na stan środowiska naturalnego poprzez brak emisji spalin.
PKN Orlen podpisał w dniu 17 maja 2022 roku porozumienie z koncernem Alstom dotyczące dostaw nie tylko bezemisyjnych pociągów, ale i paliwa wodorowego. Co więcej, przedstawiciele Orlenu zapowiadają, że pierwsze wodorowe pociągi wyjadą na polskie tory w przeciągu najbliższych dwóch lat. Mają one wozić pasażerów na trasach regionalnych.
– Konsekwentnie rozwijamy alternatywne źródła energii, w tym wodór. To paliwo przyszłości, które długofalowo będzie napędzało transformację energetyczną. Mamy w tym obszarze duże kompetencje, poparte doświadczeniem. Nawiązanie współpracy z firmą Alstom umożliwi nam wdrażanie pilotażowych projektów wodorowych w publicznym transporcie kolejowym i przełoży się na wzmocnienie naszej pozycji w Polsce i całym regionie Europy Środowej – przyznał Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych Józef Węgrecki.
Z kolei przedstawiciele firmy Alstom podkreślają, iż niezwykle ważne jest dla nich podejście do spraw związanych z ochroną środowiska. Co więcej, koncern ten od lat wykorzystuje technologię wodorową w transporcie kolejowym, jednakże dopiero teraz przygotował skład pasażerski.
Pod koniec stycznia 2021 roku chińska firma CRRC zaprezentowała lokomotywę zasilaną ogniwami wodorowymi. Maszyna ta przeznaczona jest przede wszystkim do prac manewrowych. Moc układu napędowego to 700 kW, a uciąg lokomotywy wynosi 5000 ton. Maszyna pracuje całkowicie bezemisyjnie, a ponadto nie wymaga dostępu do sieci trakcyjnej, co zdecydowanie zwiększa jej użyteczność. Ciekawostką jest fakt, że chińska lokomotywa została zbudowana na platformie modułowej, dzięki czemu można łatwo przygotować inne jej warianty dopasowane do potrzeb nabywców.
Chińska lokomotywa na wodór jest pierwszym tego rodzaju projektem na świecie. Drugi natomiast przygotowała polska firma – Pesa, która specjalizuje się w budowie pociągów i tramwajów. Maszyna o nazwie Gama SM42 6Dn powstała przy współpracy z PKN Orlen i PKP S.A. Za napęd odpowiadają dwa ogniwa wodorowe skonstruowane przez firmę Ballard o łącznej mocy 170 kW. Co ciekawe, lokomotywa została wyposażona także w system autonomicznej jazdy. Przedstawiciele Pesy przewidują, że pierwsze składy ciągnięte przez wodorową lokomotywę wyjadą na polskie tory na przełomie 2025 i 2026 roku.
Paweł Stasiuk
Tagi: Orlen, PKP, pociąg, wodór
Dodaj komentarz