Menu
Pociąg wodorowy

Wodór wkracza na tory – premierowy pokaz pociągu wodorowego Coradia iLint

22 czerwca na Torze Testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie k. Wrocławia zaprezentowano premierowo w Polsce pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy Coradia iLint, zaprojektowany i wyprodukowany przez Alstom.

Alstom jest pionierem zrównoważonej i inteligentnej mobilności.W ofercie ma nowatorskie ekologiczne rozwiązania w zakresie transportu, łącznie z pierwszym na świecie pociągiem wodorowym Coradia iLint i pociągiem bateryjnym Coradia Continental BEMU. W 2021 r. Coradii iLint przyznano nagrodę European Railway Award 2021, co najlepiej dowodzi, że jednostki wodorowe są niezawodną bezemisyjną alternatywą dla pociągów regionalnych napędzanych silnikami spalinowymi.

Coradię iLint wyposażono w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Dzięki temu pojazd jest cichy, porusza się płynniej niż jednostki spalinowe, a przede wszystkim jest całkowicie bezemisyjny (emituje jedynie parę wodną). Ponadto zastosowano w nim innowacyjne rozwiązania, takie jak technologia czystej konwersji energetycznej, systemy efektywnego dostarczania i magazynowania energii w bateriach oraz inteligentnego zarządzania mocą napędową i dostępną energią.

Pociąg wodorowy

Pociąg wodorowy − krok w kierunku dekarbonizacji transportu szynowego

Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich, podkreśla, że pociągi Coradia iLint są dla Polski ogromną szansą na ograniczenie emisji dwutlenku węgla, a wręcz dekarbonizację transportu szynowego. Dzięki wodorowemu transportowi publicznemu regionalni operatorzy mogą stać się wzorem zrównoważonej mobilności. Doświadczyły tego ostatnio Niemcy, Holandia i Austria, które przetestowały i wdrażają lub planują wdrożenie pociągów wodorowych. Jeśli w Polsce zostaną wybudowane stacje tankowania i zostanie ogłoszony przetarg na pociągi wodorowe, zakład Alstom Konstal będzie dysponował wszystkimi zasobami niezbędnymi do wyprodukowania takiego taboru. Coradia iLint jest wierną kopią modelu Coradia Lint, który produkowano w Chorzowie. Różni się jedynie napędem – silniki Diesla zastąpiono ogniwami paliwowymi, które gwarantują bezemisyjny transport − mówił.

Zeroemisyjność i osiągi porównywalne z pociągami spalinowymi

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy zaprojektowano i zrealizowano w zakładach Alstom w Salzgitter w Niemczech. Poszycia nadwozia pochodzą z chorzowskiej fabryki koncernu. Konstrukcja Coradii iLint opiera się na sprawdzonym pociągu spalinowym rodziny Coradia Lint. Ogniwa paliwowe, które zastąpiły trakcję spalinową, umożliwiają całkowicie czystą eksploatację pociągu, co ma ogromne znaczenie dla środowiska. Dla zobrazowania skali redukcji zanieczyszczeń − zastąpienie jednego spalinowego pociągu regionalnego pociągiem wodorowym daje taki sam efekt jak wycofanie z ruchu na rok 400 samochodów.

Jednocześnie jego osiągi dorównują spalinowym zespołom trakcyjnym. Prędkość maksymalna pociągu wynosi również 140 km/h, a przyspieszenie i skuteczność hamowania są porównywalne. Artur Fryczkowski, dyrektor sprzedaży i rozwoju Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich, zwraca uwagę, że Coradia iLint całkowicie eliminuje emisję dwutlenku węgla do atmosfery. To pojazd na ogniwa wodorowe, które zamieniają wodór na energię elektryczną. Pociąg posiada akumulatory trakcyjne, które gromadzą tę energię i w momentach przyśpieszania lub hamowania odpowiednio ją wykorzystują − mówi.

Pociąg może być tankowany wodorem z wykorzystaniem stałych lub mobilnych stacji tankowania. Coradia iLint może przejechać na jednym tankowaniu ok. 1000 km. − W ruchu regionalnym to jest kilka dni bez tankowania − mówi Fryczkowski. Skład może pomieścić 300 pasażerów.

Pociąg wodorowy

Idealne rozwiązanie dla niezelektryfikowanych tras

Pociąg wodorowy Coradia iLint jest przeznaczony do użytku na niezelektryfikowanych trasach, które w Unii Europejskiej stanowią 46 proc. linii kolejowych. Mogą się po nich poruszać zarówno pociągi z napędem spalinowym, jak i alternatywnym, w tym zasilane – jak Coradia iLint − wodorem.

Zaprezentowany w Żmigrodzie pociąg wykorzystuje istniejącą infrastrukturę bez konieczności inwestowania w jej elektryfikację. To szczególnie istotne dla linii, na których odbywa się mniej intensywny ruch.

Pociągi Coradia eksploatowane w Europie

Pierwsze na świecie dwa pociągi wodorowe w latach 2018−2020 kursowały w regularnej komunikacji pasażerskiej w Niemczech, pokonując w tym okresie ponad 180 tys. km. Seryjne pociągi wodorowe będą tam regularnie eksploatowane od 2022 r. Do tej pory firma Alstom sprzedała na tamtym rynku 41 pociągów wodorowych.

Składy napędzane wodorem będą eksploatowane również we Włoszech, gdzie Alstom dostarczy 6 pociągów (z opcją na 8 kolejnych) dla FNM (Ferrovie Nord Milano) − głównej grupy zajmującej się transportem i mobilnością w Lombardii. Na 12 pociągów elektryczno-wodorowych Regiolis złożył zamówienie także francuski SNCF Voyageurs.

Pociąg Coradia iLint przeszedł pomyślnie testy także w Holandii i Austrii. Jesienią 2020 r. pociąg wodorowy Alstromu jeździł przez 3 miesiące w regularnych przewozach pasażerskich dla Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB) na regionalnych liniach kolejowych w południowej części Dolnej Austrii.

Wodór – szansa dla Polski

Warto podkreślić, że Polska jest piątym co do wielkości producentem wodoru na świecie (stąd pochodzi 14 proc. wodoru wytwarzanego w Europie). Jest on wykorzystywany głównie w procesach przemysłowych, a popyt na ten rodzaj paliwa wciąż rośnie. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłości wodór może stać się najbardziej opłacalnym – czystym, ogólnodostępnym − źródłem energii.

Ważne, by w porę wykorzystać trend i przygotować się na zmiany. Polska ma szansę wdrożyć własne rozwiązania technologiczne i przemysłowe, by eksportować wodór do krajów, np. do Niemiec, które jako pierwsze w Europie wprowadziły technologię wodorową do użytku komercyjnego.

Małgorzata Szerfer 

Źródło: Alstrom

Polska Strategia Wodorowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

  • Polecane

    NO CONTENT