Logo strony
Logo strony
NesoBus

Premiera polskiego autobusu wodorowego NesoBus
Opublikowano: 31 maja 2022

30 maja br. miała miejsce premiera zeroemisyjnego miejskiego autobusu wodorowego, będącego efektem polskiej myśli technicznej. Zasilany zielonym wodorem NesoBus jest najbardziej ekologicznym wyborem w zakresie transportu miejskiego. Rozpoczęcie produkcji seryjnej w powstającej w Świdniku fabryce planuje się na 2023 r.

NesoBus został od podstaw zaprojektowany przez polskich konstruktorów i inżynierów jako konstrukcja wodorowa. Problem zanieczyszczonego powietrza i wysokiego poziomu emisji spalin wpływa na zdrowie społeczeństwa. NesoBus – jako najbardziej ekologiczny środek transportu miejskiego – doskonale wpisuje się w trendy zeroemisyjności. Nie emituje spalin, a przy tym eliminuje emisję trujących substancji: dwutlenku węgla, tlenków azotu czy pyłów, zwłaszcza PM 2,5. Do atmosfery trafia jedynie para wodna. Właściwości te czynią pojazd idealnym rozwiązaniem dla miast.

NesoBus z własną minielektrownią

Wodorowy NesoBus ma silnik elektryczny. Na bieżąco wytwarza prąd z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Upraszczając, posiada własną „minielektrownię”. Wodór ze zbiornika łączy się w tym procesie z tlenem pobranym z powietrza. Pobierane powietrze oczyszczają specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen.

W ten sposób powstaje energia elektryczna, która zasila silnik elektryczny. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Wyeliminowano proces spalania.

Polski autobus wodorowy – parametry techniczne

Marka autobusu wodorowego „Neso” to skrót od hasła „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”, mającego odniesienie do wpływu pojazdu na stan powietrza. Oprócz właściwości ekologicznych na korzyść autobusu wodorowego przemawiają parametry.

NesoBus ma 12 m długości i 2,55 m szerokości. Posiada do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących. Zbiorniki o pojemności 37,5 kg wodoru pozwalają na przejechanie ok. 450 km, a tankowanie trwa zaledwie 15 minut. O jego efektywności świadczą wyniki zużycia wodoru − średnio ok. 8 kg na 100 km. W teście SORT-2 autobus uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

NesoBus

Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.

Modułowa konstrukcja i komponenty z górnej półki

Autobus jest zbudowany modułowo, dzięki czemu łatwo można dostosować pojazd do potrzeb konkretnych miast i przewoźników.

NeoBus zbudowano z komponentów wysokiej jakości z zastosowaniem rozwiązań najlepszych światowych producentów instalacji wodorowych. Za jego wygląd zewnętrzny i wnętrze odpowiada włoska firma Torino Design, specjalizująca się w branży automotive. Ogniwa paliwowe, zamontowane na dachu pojazdu, pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie − firmy Ballard. Z kolei zbiorniki wodorowe są produkcji firmy Hexagon.

Komfort podróży

Nowoczesny design autobusu w połączeniu z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróży. Na wygodę podróżnych wpływają: panoramiczne okna, ogrzewanie i klimatyzacja, instalacja WiFi z dostępem do 5G, 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów i laptopów, 5 wyświetlaczy z informacjami dla pasażerów (m.in. informacje o trasie, bieżące informacje pogodowe, wiadomości lokalne, z kraju i ze świata, informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus, np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina, teatry), system nagłaśniający. Autobus jest maksymalnie wyciszony i przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Dodatkowo ważnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo jest monitoring 360˚. W pojeździe zastosowano wieloetapowych zabezpieczenia dla kierowcy i pasażerów, takie jak zwiększenie pola widzenia kierowcy (począwszy od modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów po czujniki zmierzchu i padającego deszczu), systemy bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3. generacji, ABS, ASR, ESC, czujniki ciśnienia w kołach. Ponadto połączono czujniki zderzeniowe i czujniki szczelności butli wodoru.

Produkcja seryjna w Świdniku od 2023 r.

Produkcja seryjna w Polsce, a dokładnie w fabryce powstającej w Świdniku, ma ruszyć w 2023 r. Region ma tradycje motoryzacyjne i dysponuje bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Roczna produkcja NesoBusów może sięgać ponad 100 sztuk.

Więcej informacji na: nesobus.pl i polskiautobuswodorowy.pl

Tagi: , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

spawanie

Spawanie jako fundament nowoczesnego przemysł...

Spawanie to jedna z kluczowych technol...
Tuby Laserowe

Tuby Laserowe: Kluczowy Element Nowoczesnych...

W dzisiejszych czasach technologia laserowa odgrywa kluczową rolę w wi...
Stacja Wodorowa w Poznaniu

Nowa Stacja Wodorowa w Poznaniu – Krok...

W Poznaniu otwarto pierwszą w Polsce, ogólnodostępną stację wodorową,...

Wydarzenia

14-17.05.2023

Międzyzdroje