Logo strony
Logo strony
NesoBus

Premiera polskiego autobusu wodorowego NesoBus
Opublikowano: 31 maja 2022

30 maja br. miała miejsce premiera zeroemisyjnego miejskiego autobusu wodorowego, będącego efektem polskiej myśli technicznej. Zasilany zielonym wodorem NesoBus jest najbardziej ekologicznym wyborem w zakresie transportu miejskiego. Rozpoczęcie produkcji seryjnej w powstającej w Świdniku fabryce planuje się na 2023 r.

NesoBus został od podstaw zaprojektowany przez polskich konstruktorów i inżynierów jako konstrukcja wodorowa. Problem zanieczyszczonego powietrza i wysokiego poziomu emisji spalin wpływa na zdrowie społeczeństwa. NesoBus – jako najbardziej ekologiczny środek transportu miejskiego – doskonale wpisuje się w trendy zeroemisyjności. Nie emituje spalin, a przy tym eliminuje emisję trujących substancji: dwutlenku węgla, tlenków azotu czy pyłów, zwłaszcza PM 2,5. Do atmosfery trafia jedynie para wodna. Właściwości te czynią pojazd idealnym rozwiązaniem dla miast.

NesoBus z własną minielektrownią

Wodorowy NesoBus ma silnik elektryczny. Na bieżąco wytwarza prąd z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Upraszczając, posiada własną „minielektrownię”. Wodór ze zbiornika łączy się w tym procesie z tlenem pobranym z powietrza. Pobierane powietrze oczyszczają specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen.

W ten sposób powstaje energia elektryczna, która zasila silnik elektryczny. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Wyeliminowano proces spalania.

Polski autobus wodorowy – parametry techniczne

Marka autobusu wodorowego „Neso” to skrót od hasła „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”, mającego odniesienie do wpływu pojazdu na stan powietrza. Oprócz właściwości ekologicznych na korzyść autobusu wodorowego przemawiają parametry.

NesoBus ma 12 m długości i 2,55 m szerokości. Posiada do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących. Zbiorniki o pojemności 37,5 kg wodoru pozwalają na przejechanie ok. 450 km, a tankowanie trwa zaledwie 15 minut. O jego efektywności świadczą wyniki zużycia wodoru − średnio ok. 8 kg na 100 km. W teście SORT-2 autobus uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

NesoBus

Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.

Modułowa konstrukcja i komponenty z górnej półki

Autobus jest zbudowany modułowo, dzięki czemu łatwo można dostosować pojazd do potrzeb konkretnych miast i przewoźników.

NeoBus zbudowano z komponentów wysokiej jakości z zastosowaniem rozwiązań najlepszych światowych producentów instalacji wodorowych. Za jego wygląd zewnętrzny i wnętrze odpowiada włoska firma Torino Design, specjalizująca się w branży automotive. Ogniwa paliwowe, zamontowane na dachu pojazdu, pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie − firmy Ballard. Z kolei zbiorniki wodorowe są produkcji firmy Hexagon.

Komfort podróży

Nowoczesny design autobusu w połączeniu z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróży. Na wygodę podróżnych wpływają: panoramiczne okna, ogrzewanie i klimatyzacja, instalacja WiFi z dostępem do 5G, 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów i laptopów, 5 wyświetlaczy z informacjami dla pasażerów (m.in. informacje o trasie, bieżące informacje pogodowe, wiadomości lokalne, z kraju i ze świata, informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus, np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina, teatry), system nagłaśniający. Autobus jest maksymalnie wyciszony i przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Dodatkowo ważnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo jest monitoring 360˚. W pojeździe zastosowano wieloetapowych zabezpieczenia dla kierowcy i pasażerów, takie jak zwiększenie pola widzenia kierowcy (począwszy od modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów po czujniki zmierzchu i padającego deszczu), systemy bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3. generacji, ABS, ASR, ESC, czujniki ciśnienia w kołach. Ponadto połączono czujniki zderzeniowe i czujniki szczelności butli wodoru.

Produkcja seryjna w Świdniku od 2023 r.

Produkcja seryjna w Polsce, a dokładnie w fabryce powstającej w Świdniku, ma ruszyć w 2023 r. Region ma tradycje motoryzacyjne i dysponuje bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Roczna produkcja NesoBusów może sięgać ponad 100 sztuk.

Więcej informacji na: nesobus.pl i polskiautobuswodorowy.pl

Tagi: , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

Deutsche Bahn

Zielone plany niemieckiej kolei. Przekształcą...

Niemieckie koleje Deutsche Bahn przyśpieszają rewolucję energetyczną....
Laptop czy Komputer

Laptop czy Komputer Osobisty...

Wybrać laptop czy komputer osobisty? Na to pytanie nie ma jednoznaczne...
volvo

Volvo Trucks zastosuje stal wytwarzaną przy u...

Jako pierwszy producent samochodów ciężarowych na świecie, Vol...

Wydarzenia

7-8 listopada 2022

Warszawa