Logo strony
Logo strony
Hyundai

Hyundai rozwija technologię ogniw paliwowych
Opublikowano: 25 lipca 2021

Hyundai był jednym z pierwszych producentów samochodowych, którzy podjęli decyzję o stworzeniu powszechnie dostępnych na rynku pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. Jak informuje koncern, technologia, którą rozwijają od 20 lat znajdzie zastosowanie nie tylko w branży samochodowej.

Hyundai rozwijał swoją technologię od przeszło 20 lat

W roku 1998 Hyundai powołał specjalny zespół badawczy, którego celem był rozwój technologii ogniw paliwowych. Projekt Mercury, będący efektem współpracy Hyundaia z United Technologies Corporation miał na celu stworzenie pojazdu zasilanego ogniwami paliwowymi.

W efekcie udało się stworzyć samochody, które charakteryzowały się lepszą wydajnością napędu oraz zwiększonym zasięgiem jazdy, dzięki licznym udoskonaleniom systemu. Projekt zakończył się sukcesem, ponieważ zespołowi udało się opracować finalny pojazd noszący nazwę Mercury. Jak informuje Hyundai, samochód był zasilany systemem ogniw paliwowych o mocy 80 kW, osiągał zasięg 337 km na jednym tankowaniu oraz był zdolny do pracy w temperaturach dochodzących nawet do -20 stopni Celsjusza.

Początek lat 90-tych to wewnętrzne badania nad autami elektrycznymi. Hyundai badał jednak nie tylko auta osobowe. Zajmował się również rozwojem autobusów z ogniwami paliwowymi. Przełomowy był rok 2005. Wówczas Hyundai wyprodukował pierwszy autobus, w pełni zasilany ogniwami paliwowymi o mocy 160 kW i zasięgu 380 km. Był to ogromny sukces koncernu.

Do kolejnego ważnego wydarzenia doszło pięć lat później. Łączny dystans przebyty przez wszystkie pojazdy elektryczne z ogniwami paliwowymi wyniósł dwa miliony kilometrów oraz nowy prototyp ix35 FCEV został wprowadzony na rynek. Zespołowi badawczemu udało się zwiększyć zasięg pokonywanej trasy do 635 kilometrów.

Należy również wspomnieć o roku 2013. Hyundai został pierwszym producentem, który wprowadził elektryczny samochód z ogniwami paliwowymi do masowej produkcji. Tym samym koncern pokazał, że przyjęta lata temu strategia okazała się skuteczna, a marka pokazała, że zamierza być liderem w branży samochodów elektrycznych.

Długofalowa wizja Hyundaia

Kolejne ważne wydarzenie miało nadejść w roku 2018. Trzy lata temu marka wprowadziła a rynek NEXO, jedyny na świecie elektryczny SUV z ogniwami paliwowymi. W modelu zastosowano szereg innowacyjnych technologii takich jak asystent podążania na pasie ruchu, asystent jazdy autostradowej, asystent autonomicznego parkowania czy system podglądu martwego pola. Był to kolejny ważny krok na rynku samochodów elektrycznych.

Ponieważ NEXO okazało się dużym sukcesem, Hyundai przedstawił swoją długofalową wizję dotyczącą rozwoju technologii paliwowych. Tym samym koncern pokazał, że w dalszym ciągu pozostaje liderem na tym polu. Marka zobowiązała się do zwiększania rocznej produkcji ogniw paliwowych, aby w 2030 roku osiągnąć liczbę 700 000 wyprodukowanych zestawów. Jak zauważono, technologia związana z energią wodorową będzie rozwijać się nie tylko w branży samochodowej, ale również w sektorach niezwiązanych z transportem, na przykład przy generowaniu i przechowywaniu energii.

Hyundai liderem sprzedaży samochodów osobowych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi

Już rok później, koncern potwierdził, że nie rzucał swoich słów na wiatr. W 2019 roku Hyundai zaprezentował alternatywne wykorzystanie technologii ogniw paliwowych – Hyundai Generator, czyli przenośną stację ładowania dla pojazdów elektrycznych z najnowocześniejszą funkcją bez emisyjnego, elektrycznego ładowania. Tym samym marka przyczyniła się do dalszego rozwoju technologii, a także przyspieszyła pracę nad czystymi e-technologiami.

Należy podkreślić to, że Hyundai jest otwarty na współpracę z innymi koncernami samochodowymi. Jak podkreśla sama firma, „, Hyundai Motor Group dostrzega wielkie korzyści płynące z pełnego wykorzystania swojego zaplecza badawczo-rozwojowego w wielu sektorach. Przykładem tych działań jest współpraca Hyundai Motor Group z Audi, w ramach której producenci podzielili się technologicznymi osiągnięciami, chcąc zwiększyć swoją obecność na rynku elektrycznych pojazdów z ogniwami paliwowymi”. Koncern ma również w planach nawiązywanie kolejnych współprac w celu dalszego rozwoju technologii ogniw paliwowych.

Wodór od lat staje się coraz bardziej atrakcyjnym źródłem energii. Hyundai jako jeden z pierwszych wiedział, że to właśnie on będzie w przyszłości ważnym elementem branży motoryzacyjnej.

Andrzej Dworzański

Tagi: ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

wodorowy E‑Transit

Ford rozpoczyna trzyletnie testy E-Transita z...

Ford prowadzi badania nad potencjałem wodoru jako źródła energ...
Paliwo wodorowe

Paliwo wodorowe od PKN ORLEN zasili miejskie...

PKN ORLEN podpisał z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w...

Wydarzenia

14-17.05.2023

Międzyzdroje