O wodorze od dawna mówi się, że jest paliwem przyszłości. Z tego względu coraz więcej państw stawia na niego w prowadzonej przez siebie polityce energetycznej. Również dla polskiej gospodarki wodór może być dużą szansą. Dostrzegli to włodarze Portu Gdynia, którzy coraz bardziej interesują się tym paliwem.
Historia Portu Gdynia sięga 1922 roku, kiedy to Sejm zdecydował o jego budowie, a już rok później miało miejsce jego otwarcie. Obiekt ten miał stanowić główny port Rzeczypospolitej, ponieważ zarówno Gdańsk, jak i Szczecin znajdowały się wówczas poza polskimi granicami. Obecnie w Gdyni znajduje się trzeci największy port na terenie Polski.
Gdyński port jest również jednym z najważniejszych tego typu obiektów pod względem przeładunku. W 2006 roku zajmował on drugie miejsce w skali kraju, natomiast w 2008 roku zajął czwarte miejsce wśród wszystkich portów w basenie Morza Bałtyckiego.
W 2021 roku podjęto decyzję o stworzeniu tak zwanego hubu wodorowego. Mianowicie chodzi o utworzenie wielopłaszczyznowej infrastruktury służącej nisko- i zeroemisyjnej gospodarce przyszłości. Podstawą jej funkcjonowania ma być właśnie wodór, ale i inne paliwa alternatywne, które są przyjazne dla środowiska. Z tego względu planowane jest wykorzystywanie maszyn przeładunkowych, a nawet statków, napędzanych wodorem.
Obecnie coraz częściej stosowanym paliwem dla statków jest ciekły metan, czyli LNG. Gaz ten pozwala znacząco zredukować negatywny wpływ eksploatacji jednostek na środowisko, aczkolwiek powszechnie wiadomo, że jest on rozwiązaniem przejściowym. Następnym etapem w transformacji żeglugi będzie bowiem przejście na wodór.
Już wcześniej mówiło się o możliwościach wykorzystywania wodoru w Porcie Gdynia. Najlepszym tego przykładem była konferencja PCHET (Polish Conference on Hydrogen Energy and Technology). Organizatorem tego wydarzenia był Klaster Technologii Wodorowych. Ponadto warto dodać, że miasto Gdynia jest jednym z sygnatariuszy deklaracji współpracy w ramach Pomorskiej Doliny Wodorowej.
Eksperci z branży energetycznej od dawna wskazują na wodór jako paliwo przyszłości. Za takim twierdzeniem przemawia wiele faktów. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, iż istnieją dwa modele zasilania pojazdów wodorem. Pierwszym z nich jest przystosowanie do spalania tego gazu w tradycyjnych silnikach, co już testują niektórzy producenci samochodów. Drugą możliwość stanowi wykorzystywanie ogniw wodorowych, czyli niewielkich „elektrowni”, które mogą być zamontowane w różnego rodzaju pojazdach. Dochodzi w nich do reakcji chemicznej, której efektem jest powstanie energii elektrycznej służącej do napędu samochodów, a nawet lokomotyw. Tego rodzaju napęd cechuje się wysoką wydajnością, co ma szczególne znaczenie w transporcie na wysoką skalę.
Coraz częściej mówi się również o wykorzystywaniu wodoru w transporcie morskim. Gaz ten stanowi bowiem interesującą alternatywę dla tradycyjnego paliwa wykorzystywanego w tym sektorze gospodarki.
Kolejną kwestią są elektrownie wodorowe. Wraz z siłowniami innego typu mogą one stanowić znaczący procent udziału w miksie energetycznym, zastępując przy tym elektrownie węglowe, a nawet atomowe. Ich dużą zaletą jest niezależność od warunków atmosferycznych.
Paweł Stasiuk
Zastosowania sprężarek tłokowych w systemach chłodzenia i klimatyzacji
Tagi: Klaster Technologii Wodorowych, Pomorska Dolina Wodorowa, Port Gdynia, wodór
Dodaj komentarz