Bardzo dużo wskazuje na to, że już niedługo mieszkańcy Rostocka i okolicznych miejscowości będą mogli skorzystać z wodorowych autobusów. Wszystko ze względu na zamówienie złożone przez podmiot Rebus Regionalbus Rostock.
Zamówienie będzie zrealizowane przez Solaris Bus&Coach sp. z o.o. Nie da się ukryć, że jest to aktualnie jeden z europejskich liderów w kontekście produkcji autobusów, czy trolejbusów. Ta firma może pochwalić się ponad 25-letnim doświadczeniem i bardzo dobrymi opiniami ze strony klientów. Przez te wszystkie lata Solaris Bus&Coach sp. z o.o. wyprodukowało już ponad 23 000 rozmaitych pojazdów.
Na szczęście ta często nagradzana firma nie spoczywa na laurach, tylko idzie z duchem czasu. Dowodem na to jest m.in. produkcja pojazdów Urbino Hydrogen, które są zeroemisyjne! A to oznacza, że w żaden sposób nie szkodzą środowisku naturalnemu i naszemu zdrowiu.
Dokładnie 14 września 2022 roku firma Solaris Bus&Coach sp. z o.o. po raz pierwszy zaprezentowała autobus wodorowy Urbino 18 Hydrogen. Co warto wiedzieć na temat tego pojazdu? Jego „sercem” jest właśnie ogniwo wodorowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. Warto wspomnieć o pewnych procesach, które tutaj zachodzą. W ogniwie wodorowym ten właśnie pierwiastek jest przekształcany w energię elektryczną, która jest potem przekazywana do układu napędowego.
Co ciekawe, zaprezentowany model nie posiada klasycznej komory silnika, gdyż został on wyposażony przez producentów w napęd modułowy. Nie jest to przypadkowe. Producentom chodziło o to, aby dzięki zaoszczędzonemu miejscu zwiększyć pojemność pasażerską. Na stronie internetowej Solaris Bus&Coach sp. z o.o. możemy przeczytać, że na pokład tego autobusu wejdzie nawet 138 osób.
Rewolucja wodorowa staje się coraz bardziej zauważalna. Unia Europejska wszelkimi sposobami dąży do tego, aby chronić otaczające nas środowisko naturalne. Już od wielu lat ludzie są zachęcani do korzystania z odnawialnych źródeł energii (OZE). Przyszłość ma należeć także do wodoru. Wskazuje na to nie tylko polityka forsowana przez przedstawicieli Unii Europejskiej, ale także rozmaite kroki podejmowane przez wiele państw (w tym Polskę).
Niedawno przewoźnik z Niemiec zdecydował się na dużą inwestycję. Podmiot Rebus Regionalbus Rostock (mający swoją siedzibę w Guestrow) zamówił aż 52 autobusy Urbino Hydrogen od firmy Solaris Bus&Coach sp. z o.o. Co dokładnie składa się na to zamówienie? Są to 47 wodorowe autobusy o długości 12 metrów i pięć modeli w wersji przegubowej. W pojazdach z obu tych kategorii mają być zamontowane ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych. Jeśli chodzi o 47 pojazdów, to każdy z nich będzie miał moc 70 kW. Tymczasem modele w wersji przegubowej będą cechować się mocą wynoszącą nawet 100 kW.
Komponenty systemu wodorowego mają docelowo posiadać wysokiej jakości systemy zabezpieczeń. Na uwagę zasługują też baterie trakcyjne Solaris High Power, których zadaniem będzie wspomaganie ogniwa paliwowego, kiedy to wystąpi największe zapotrzebowanie na energię elektryczną. Jeśli chodzi o jednostką napędową tych pojazdów, to będzie to elektryczny silnik centralny.
Firma Solaris Bus&Coach sp. z o.o. zatroszczyła się o kwestie ekologiczne także na innej płaszczyźnie. Okazuje się, że zamówione modele Urbino Hydrogen będą bowiem ogrzewane za pomocą pomp ciepła.
Warto dodać, że ten kontrakt ma zostać zrealizowany najpóźniej do końca 2024 roku. Czyli można założyć, że od 2025 roku na terenie miasta powiatowego Rostock (w landzie Meklemburgia-Pomorze Przednie) i okolicznych miejscowościach będzie można skorzystać z tego typu komunikacji miejskiej. A to nie wszystko. Władze regionu otwarcie przyznają, że w najbliższych latach komunikacja będzie bazowała właśnie na wodorowych autobusach, które w żaden sposób nie szkodzą ekologii i zdrowiu.
Aktualnie jest to największe w historii jednorazowe zamówienie na pojazdy firmy Solaris Bus&Coach sp. z o.o., które są napędzane wodorowym ogniwem paliwowym.
Wydaje się jednak, że wkrótce ten rekord zostanie pobity. Unia Europejska dąży do tego, aby wszystkie kraje należące do jej struktur osiągnęły „niskoemisyjne gospodarki”. Co ważne, na rewolucję wodorową są przeznaczane bardzo duże środki, dlatego wydaje się, że kwestią czasu jest to, kiedy inny podmiot złoży jeszcze pokaźniejsze zamówienie na wodorowe autobusy.
Krzysztof Rrr / GC
Dodaj komentarz