Jak podano w biuletynie prasowym PKN ORLEN, w polskich miastach ma do 2030 roku pojawić się 50 stacji tankowania wodoru zbudowanych przez polskiego giganta paliwowego. Koncern zamierza konsekwentnie inwestować o technologie przyjazne dla środowiska. Pierwsze dwie stacje tankowania powstaną w Poznaniu i Katowicach. Zostaną one zbudowane w ramach projektu „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland (Phase I)”, który jest jednym z największych krajowych projektów pod względem produkcji wodoru. Mobilna stacja tankowania powstanie natomiast we Włocławku.
Na realizację projektu PKN ORLEN otrzymał już dofinansowanie wysokości 2 milionów euro z programu unijnego CEF Transport Blending Facility. Do 2030 roku ma zostać rozwiązany problem braku możliwości tankowania pojazdów napędzanych wodorem dzięki inwestycji koncernu w budowę 50 stacji tankowania w całej Polsce.
Jak powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN: Jesteśmy nowoczesnym koncernem, wpisującym się w globalny trend rozwoju innowacyjnych, a przy tym ekologicznych technologii, które wytyczają nam drogę do zrównoważonego biznesu. Jedną z nich jest technologia wodorowa. To przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie. (cytat za PKN ORLEN)
Obajtek dodał również, że w Trzebini, Włocławku i Płocku mają powstać huby wodorowe. Koncern podejmuje też współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, stanowiącymi potencjalnych odbiorców paliwa wodorowego.
Dwie pierwsze planowane stacje tankowania, które powstaną w Katowicach i Poznaniu, będą przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem. Tankowanie możliwe będzie w standardzie ciśnienia 700 barów w przypadku samochodów osobowych oraz 350 barów dla ciężkiego transportu i autobusów. Dzięki inwestycji możliwe będzie zwiększenie liczby użytkowanych samochodów i autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi.
Jak czytamy w komunikacie PKN ORLEN: Bezzwrotne dofinansowanie inwestycji przez Komisję Europejską, w kwocie blisko 2 mln euro, będzie pochodziło z unijnego programu CEF Transport Blending Facility, wspierającego rozwój paliw alternatywnych. Prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku.
PKN ORLEN szacuje, że jeden autobus zasilany ogniwami paliwowymi zużywa 30 kg wodoru w ciągu dnia. Pozwala mu to przejechać 300 km. W zbiorniku samochodu osobowego Toyota Mirai mieści się natomiast 5 kilogramów wodoru. Na jednym tankowaniu może on przejechać 600 km.
Planowane przez PKN ORLEN inwestycje mają przyczynić się do poprawy jakości powietrza, a jednocześnie zmniejszenia poziomu hałasu w miastach. Samochody wykorzystujące paliwo wodorowe napędzane są silnikami elektrycznymi zasilanymi prądem przez wodorowe ogniwa paliwowe.
Źródło: PKN ORLEN
Tagi: Daniel Obajtek, Hydrogen, PKN ORLEN, stacja tankowania wodoru, Toyota Mirai
Dodaj komentarz